Strategi for samarbejder med eksterne samarbejdspartnere

Baggrund

Det er en del af Gribskov Gymnasiums vision, at vi vil være anerkendt for ”lokale, regionale og internationale samarbejder”. Dette kræver, at vi kontinuerligt arbejder med at etablere og vedligeholde kontakter til eksterne samarbejdspartnere. Samarbejder kan være formaliserede partnerskaber eller mere uformelle ”ad hoc” aftaler om samarbejde. Pt. har vi flest ”ad hoc” samarbejder. Målet er, at vi får etableret flere formelle samarbejdsaftaler/partnerskaber, da dette vil gøre det lettere for flere lærere at bruge samarbejdspartnerne, og derved vil flere elever få glæde af samarbejdet. Desuden vil vi lettere kunne synliggøre samarbejdet, hvis det er formaliseret, da vi så kan promovere det i forbindelse med orienteringen om gymnasiet til nye elever.

Formål:

•    At knytte tæt bånd mellem ”virkeligheden” og gymnasiet ved etablering af partnerskaber
•    At få faglighed demonstreret som den praktiseres på videregående uddannelser og på arbejdsmarkedet.
•    At udfordre elevernes ide om valg af uddannelse (”karrierelæring”).

Hvem gør hvad og hvordan?

•    Deltage i netværk med virksomheder, organisationer og uddannelser.
•    Etablere og understøtte formaliserede partnerskaber, som f.eks. partnerskaber med skoler i udlandet, hvor der er brug for indgåelse af egentlige formaliserede kontrakter.
•    Altid være åben for nye kontakter og formidle muligheder til relevante faggrupper.

Uddannelsesledere

•    Understøtte organiseringen af samarbejdet med eksterne partnere.
•    Være kontaktpersoner på specifikke samarbejdsaftaler.

Lærere

•    Skal i samarbejde med faggrupperne inddrage eksterne samarbejdspartnere i undervisningen i kortere eller længere forløb.
•    Kan være tovholder på formaliserede samarbejder med uddannelsesinstitutioner, virksomheder eller organisationer.
•    Kan også bruge uformelle (ad hoc) samarbejder ved at trække på egne kontakter, elevers kontakter eller tilbud, der udbydes af uddannelsesinstitutioner eller virksomheder til ungdomsuddannelser generelt.

Synliggørelse

Hvis vi skal blive anerkendt for vores samarbejde med eksterne partnere, er det vigtigt, at alt samarbejde skal dokumenteres med små opslag af aktiviteter til skoles Facebook-profil – lidt tekst, billeder – det skal ikke være meget, men være med til at skabe nysgerrighed om det, der foregår på skolen og vise, at vi har mange samarbejder lokalt, regionalt og internationalt.

/ Vedtaget af bestyrelsen 23. maj 2017