Antimobbestrategi og handleplan - Gribskov Gymnasium

I henhold til Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø
(Undervisningsmiljøloven LBK nr 316 af 05/04/2017).

Mobning

Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en sammenhæng, hvor personen er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.
Enhver form for mobning – også mobning på elektroniske platforme og sociale medier - er uacceptabel på Gribskov Gymnasium. Mobning er et overgreb, som kan have alvorlige konsekvenser for den person, der bliver mobbet.

Mobning kan antage mange former

• Verbalt: fx øgenavne eller sårende bemærkninger.
  • Socialt: fx eleven bliver holdt uden for fællesskabet.
  • Materielt: fx eleven får ødelagt sine ting
  • Psykisk: fx eleven bliver truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen.
  • Fysisk: fx eleven bliver slået eller sparket.

Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Eksempler på digital mobning er:

• At lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier.
  • At udelukke bestemte personer fra sociale fora, f.eks. fra en klassegruppe på Facebook.

Kommunikationen skal være klar og respektfuld både i det daglige og på diverse elektroniske platforme, f.eks. lectio. Sociale platforme som Facebook o.lign. skal omgås med omtanke og i henhold til almindeligt gældende lovgivning.
Alle har ansvar for at bidrage til, at klassen / skolen opleves som et godt sted at være, hvor vi alle udviser respekt for hinanden og forståelse for forskellighed. Alle har ligeledes ansvar for at gribe ind, hvis de får kendskab til mobning.

Forebyggelse af mobning
Ledelse, studievejledere, lærere og øvrige medarbejdere

• Sikrer kendskab til skolens studie- og ordensregler og til skolens antimobbestrategi.
  • Gennemfører årlige undersøgelser af undervisningsmiljøet.
  • Adresserer mobningsproblemer, hvis de forekommer
  • Lytter til eleverne og er opmærksomme på mistrivsel

Klasseteam og lærere

• Er opmærksomme på klassens og enkeltelevers trivsel
  • Er opmærksomme på klassens sprogbrug og omgangsformer
  • Drøfter hvad god klasserumskultur er og aftaler fælles spilleregler om nødvendigt
  • Sætte tid af til klassesamtaler i konferencetimer og til individuelle elevsamtaler
  • Italesætter digital dannelse
  • Etablerer faste arbejdsgrupper efter behov
  • Bidrager gennem teambuildingsarrangementer o.lign. til at styrke en god klasserumskultur
  • Inddrager ledelse og vejledere, når det skønnes nødvendigt

Klasser og enkeltelever

• Alle siger fra overfor drilleri og mobning
  • Ved mistanke om mobning inddrages lærer/teamkoordinatorer/rektor.

Hvis der konstateres problemer
Hvis der konstateres problemer pga. mobning har rektor ansvar for, at der inden for 10 arbejdsdage udarbejdes en handlingsplan. Ledelsen informerer de berørte elever (og for elever under 18 år også forældrene) om indholdet af handlingsplanen og om eventuelle midlertidige foranstaltninger.

Handling i forhold til den mobbede

Midlertidige foranstaltninger kan f.eks. være:

• Samtale med den mobbede og evt. andre involverede for at afdække problemet
  • Kontakt til den mobbedes forældre/støttepersoner (for elever under 18 år også forældrene)
  • Evt. formidling af møde med mobbeofferet og støttepersoner, f.eks. forældre
  • Evt. formidling af møde med mobberen med henblik på konfliktmægling

Handling i forhold til mobberen

• Møde med uddannelsesleder/rektor
  • Evt. samtlae med studievejleder/mentor
  • Evt. formidling af møde med mobberen med henblik på konfliktmægling
  • Sanktioner i henhold til skolens Studie- og ordensregler, f.eks. midlertidig bortvisning af mobberen

Andre foranstaltninger kan i henhold til Studie- og ordensreglerne være:

• Orientering af klassens lærere om situationen
  • Møde med klassens lærere/klasseteamet
  • Orientering af klassens elever (og evt. forældre) om situationen

Ledelsen træffer straks de midlertidige foranstaltninger, som her og nu er nødvendige.Ledelsen gennemfører dernæst øvrige foranstaltninger i handlingsplanen eller sørger for, at det sker.

Mobning af medarbejdere

Oplever en medarbejder mobning, skal man gå til ledelsen. Tillidsrepræsentanten eller arbejdsmiljørepræsentanten kan evt. inddrages

Sanktioner
Elever som gør sig skyldige i grove/ gentagne tilfælde af mobning vil blive indkaldt til samtale med rektor og tildelt sanktion i henhold til skolens Studie- og ordensregler.

Medarbejdere, som gør sig skyldige i mobning, vil kunne blive indkaldt til tjenstlig samtale hos rektor.

Klagemuligheder
En elev (og for elever under 18 også forældrene) kan klage over ledelsen ved manglende eller utilstrækkelig reaktion ved konkrete tilfælde af mobning, (jf. § 7a). Klagen skal være begrundet. Klagen indgives til rektor og behandles af Bestyrelsen.

Seksuelle krænkelser

Oplever en elev seksuelle krænkelser henvises til skolens Handleplan i forhold til seksuelle krænkelser.

Vedtaget på bestyrelsesmødet 1. februar 2018

Printervenlig udgave